Elk bedrijf kent goede en minder goede maanden. Maar in sommige bedrijfstakken zijn de periodeverschillen extreem. Dat kan met het weer te maken. De toeristensector is hier gevoelig voor. Maar ook administratieve organisaties – zoals banken en verzekeraars – kennen momenten waarop meer op het spel staat dan anders. In de periode dat polissen, abonnementen of contracten vernieuwd moeten worden, wil je niet dat systemen uitvallen.

In deze column legt Arjan Hendriksen uit hoe je jouw kwetsbaarheid op kritieke momenten verkleint. Hendriksen is manager risicobeheersing bij Interpolis.

Wat als en wat dan?

Een probleem kan je alleen verhelpen als je weet dat het bestaat. Zo is het ook met bedrijfsrisico’s. Met een optimistische blik afwachten tot de belangrijkste periode van het jaar aanbreekt, is daarom niet zo handig. De rustige maanden kun je beter gebruiken om een risicoanalyse te maken. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Het enige wat je te doen staat, is met je belangrijkste medewerkers bedenken wat er mis zou kunnen gaan vlak voor of tijdens jouw piekperiode. Heb je een lijst gemaakt met potentiële risico’s, zoekt dan bij elk risico een oplossing.

Bedrijfsstilstand voorkomen

Sta vooral stil bij de mogelijke gevolgen van brand. Dit is namelijk de meest voorkomende oorzaak van bedrijfsstilstand. Denk dan niet alleen na over de gevolgen van brand in jouw eigen bedrijf maar ook bij belangrijke toeleveranciers en aangrenzende bedrijven. Kun je de productie eventueel verplaatsen? Hoe snel heb je nieuwe voorraden in huis? Hoeveel tijd is er nodig om defecte installaties te vervangen of te repareren? Heb je alles gedaan om brand te voorkomen? Met een grondige risicoanalyse en dito oplossingen maak je je bedrijf een stuk minder kwetsbaar.

Verleng jouw seizoen

Soms valt er niet aan te ontkomen dat bijna alle omzet in een klein deel van het jaar wordt gemaakt. Nevenactiviteiten ontwikkelen, die minder seizoensgebonden zijn, kunnen helpen om risico’s te spreiden. Maar wellicht is het mogelijk om jouw hoogseizoen te rekken. Een goed voorbeeld zijn de attractieparken die steeds meer winterse evenementen organiseren. Als je erin slaagt in de rustige periodes meer omzet te maken, maak je jezelf minder afhankelijk van de piekperiodes.

Werk seizoenswerkers goed in

Steile pieken en dalen in de omzet gaan doorgaans gepaard met een sterk wisselende personeelsbezetting. Een kleine kern van vaste krachten wordt in het seizoen aangevuld met tijdelijke werknemers. Vooral in het begin van het seizoen ontstaan hierdoor vaak incidenten. Veel hiervan zijn te voorkomen door nieuwe medewerkers goed in te werken en uitgebreid te instrueren over (veiligheids)procedures. Lees meer daarover in mijn column Menselijke fouten.

Gratis e-book

Wil je meer weten over het herkennen en wegnemen van bedrijfsrisico’s? Download dan het e-book Sprinkler. Hierin zijn 17 columns van Arjan Hendriksen gebundeld over risico-inzicht en preventie.

Arjan Hendriksen is manager risicobeheersing bij Interpolis. In een reeks bijdragen laat hij bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl